METÓDA SINDELAR

Metóda Sindelar

Metodiku vyvinula rakúska klinická psychologička a psychoterapeutka Univ. prof. Dr. Brigitte Sindelar. Je určená na zachytenie a nápravu čiastkových vývinových deficitov v spracovávaní informácií.  Podľa Brigitte Sindelar je komplexný výkon v písaní a čítaní výsledkom prepojenia čiastkových procesov spracovávania informácií.

Teoretický model opierajúci sa o poznatky z kognitívnej psychológie, vývinovej psychológie a neuropsychológie, z ktorého autorka vychádza sa orientuje na „celok“ procesov spracovávajúcich informácie („čiastkové výkony“) z pohľadu prepojenia jednotlivých elementov.

Brigitte Sindelar sa v metodikách pre školský a predškolský vek zameriava na sledovanie:

  • schopnosti dieťaťa zamerať sa na dôležité informácie, (schopnosť diferenciácie figúry a pozadia, zameranie pozornosti)
  • schopnosť rozlišovať veci podobné od vecí totožných, analyzovať celok na časti,(schopnosti vizuálnej a auditívnej diferenciácie a členenia ako funkcie vnímania)
  • schopnosť spojiť videný obraz s počutým slovom (potrebné k naučeniu sa písmen),(funkcia intermodálneho kódovania)
  • schopnosť uchovať si videnú a počutú informáciu v krátkodobej i dlhodobej pamäti,(schopnosť optickej, akustickej a intermodálnej krátkodobej a dlhodobej pamäti)
  • schopnosť správne vnímať a pochopiť javy a skutočnosti tak, ako nasledujú po sebe a tak plánovať a koordinovať svoje správanie, (funkcia seriality)
  • schopnosť orientovať sa na vlastnom tele a v priestore, vnímať priestorové vzťahy medzi predmetmi a javmi; (schopnosť vnímania telesnej schémy, priestorová orientácia)

Dopad deficitov čiastkových funkcií možno pozorovať v školských výkonoch.

Ako sa prejavuje DEFICIT ČIASTKOVÝCH FUNKCIÍ ?

Najčastejšie sa deficity čiastkových funkcií prejavia v školskom veku, (ale dajú sa úspešne diagnostikovať už v predškolskom veku) teda v život­nom období, v ktorom sa pôsobenie deficitov čiastkových funkcií uplatní ako symptóm porúch uče­nia alebo správania.

Ako postupovať pri DEFICITE ČIASTKOVÝCH FUNKCÍ?

U detí od 3. – 6. roku sa používa Metodika Mačka Mňau a od 1. ročníka základnej školy Školská metodika, pričom horná veková hranica použitia tejto metodiky nie je ohraničená. Diagnostika sa skladá z rôznych pre dieťa (i pre staršie deti) atraktívnych úloh, prostredníctvom ktorých je možné stanoviť, či má dieťa niektoré oblasti deficitné alebo nie.

V prípade, že ste po prečítaní vyššie písaného textu zistili, že Vaše dieťa má pravdepodobne oslabené niektoré čiastkové funkcie, môžete sa u nás objednať na diagnostiku.

Diagnostika sa skladá z rôznych pre dieťa (i pre staršie deti) atraktívnych úloh, prostredníctvom ktorých je možné stanoviť, či má dieťa niektoré oblasti deficitné alebo nie.

Ak sa u dieťaťa potvrdia niektoré funkcie ako deficitné, vypracujeme mu program rozvoja deficitných funkcií presne podľa jeho individuálnych potrieb. Takýto program je postavený na báze denného tréningu. Rodič s dieťaťom trénuje oslabené oblasti 10 minút denne. Po pretrénovaní niektorej z oblastí príde rodič s dieťaťom na kontrolu k nám, kde Sindelar tréner oboznámi rodiča i dieťa s ďalším postupom v tréningu.  

Výsledkom je dozrievanie nedostatočne vyvinutých mozgových štruktúr, čo prinesie pozornosť a sústredenosť v škole a odbúra zdĺhavú a väčšinou dieťaťom odmietanú domácu prípravu na vyučovanie. Jednotlivé oblasti vnímania totiž zastrešujú schopnosti dieťaťa a dieťa s deficitmi čiastkových funkcií má tendenciu vyhnúť sa práve tým úlohám, ktoré nie sú v jeho možnostiach a schopnostiach splniť.

Informácie čerpané z www.sindelar.sk

PaedDr. Rastislav Púdelka
certifikovaný Sindelar tréner

Pôsobím v okresoch Myjava a Senica.